Skúsenosť z koučovacieho rozhovoru.« Back to Questions List
Priatelia, rada by som sa s vami podelila o moju skúsenosť z koučovacieho rozhovoru. Je to už pár mesiacov, čo sa odohral, tak aby som nezabudla... :-)
Klient: dynamický pán v strednom veku, bývalý riaditeľ, ženatý, dve deti. Môj prvý klient.
Skúsenosť:
V skratke by sa dalo povedať, že tento pán bol klient, pri ktorom "nefungovalo nič". Nič, čo som vedela...
Behom hodiny koučingu som sa riadne spotila a on sedel pokojne a z nadhľadu odpisoval moju snahu za snahou a techniku za technikou... Bolo to ako z rozprávky "O lenivom klientovi", nie z rozprávky "O lenivom koučovi" (ako to malo byť :-)).
Behom 60 minút som aplikovala temer všetko, čo som sa naučila na kurze. Márne.
Po Troch radcoch som položila otázku: "Keď to takto celé vidíte pred sebou, čo vám to hovorí?" Odpoveď: "Nič".
Na otázku v závere: "Ktorá časť rozhovoru bola pre Vás najužitočnejšia?", prišla odpoveď: "všetko som to už poznal". A medzitým bolo mnoho rovnako "rýchlych" odpovedí.
Nevedela som, v čom je problém. Techniky som predstavila, vysvetlila a odviedla správne. Všetko, čo som mala, som dala... Čo bolo teda treba robiť inak?
Po mentorskom rozhovore s Katkou som pochopila, že moja úloha ako kouča je byť autentická. Povedať koučovanému úprimne, čo vnímam.
Čo som si teda zobrala z tohto koučingu? Čo by som nabudúce robila inak?
V podobnej situácii by som klientovi rada pravdivo povedala, čo vnímam: "Z toho ako plynie tento rozhovor mám pocit, že sa kĺžeme po povrchu. Môžem sa vás opýtať, čo je skutočný dôvod, prečo ste prišli?". Rozhovor by možno buď skončil hneď (ak by vstal a odišiel) alebo by dostal úplne iný - užitočný a zmysluplný smer.
PS: Z ďalšieho rozhovoru s týmto pánom vyplynulo, že za tým, že vyhľadal kouča bola manželka: "húdla do mňa, aby som skúsil, či koučing naozaj funguje...".
Ak máte nápad, podnet, inú skúsenosť alebo názor ako reagovať v podobnej situácii, budem rada, keď sa oň podelíte.
|
Chcem sa podeliť o jeden zážitok z koučovania. |
Ďakujem, Mirka. Páči sa mi tvoja vytrvalosť a to, že ťa táto skúsenosť neodradila. Z toho, čo píšeš, vnímam, že to bol klient tzv. NÁVŠTEVNÍK (ešte sú dve kategórie: ozajstný klient a kverulant – niekedy o nich viac). Návštevník prichádza, lebo o koučingu počul, niekto mu to poradil (manželka húdla…:-)), ale sám nepociťuje žiadnu potrebu niečo riešiť. Neraz je iba zvedavý. Obyčajne nemá žiadny zlý úmysel. To že nič nepociťuje ako problém, neznamená že žiadny nemá. Pri návštevníkovi máme veľkú šancu zmeniť ho na ozajstného klienta. Kým sa tak však stane, často prebieha rozhovor ako to popisuješ. V momente, keď to odhalíš, môžeš postupovať napr. tak, že mu ponúkneš pozrieť sa na jeho život jednou zaujímavou technikou (keď už prišiel, nech si niečo odnesie) – koleso hodnôt. Z toho vždy niečo vyjde s čím nie je celkom spokojný a rád by to zmenil. Alebo sa priamo môžeš spýtať: Ak by sme dnes dokázali spolu posunúť jednu vec na ktorej vám v živote záleží, čo by to bolo? Možno by sa zasmial a povedal, že chce lepšie odolávať, keď ho manželka do niečoho núti…Bola by to pekná koučovacia téma, čo myslíš? |